integratieve kinder- en jongerentherapie / kinder- en jongerencoaching

"Een klein kind geef je diepe wortels

een groot kind geef je sterke vleugels"

Je leert kinderen en jongeren begeleiden in het vinden van zijn/haar eigen antwoorden. Je kijkt naar het nu, naar waar het kind (de jongere) naartoe wil en hoe hij/zij daar gaat geraken. Je begeleidt, maar bepaalt niet...

In tien dagen leer je in verschillende modules in te spelen op allerlei moeilijke situaties waar we meer en meer tegenaan botsen. Je krijgt zowel een theoretisch kader, afgewisseld met een praktische en interactieve manier van werken. Er wordt zowel geleerd als geëxperimenteerd. Inzicht en ervaring worden gedeeld, besproken en verfijnd (in inter- en supervisie).

Deze opleiding is eveneens een beroepsopleiding, d.w.z. dat je aan de slag kan in een groeps- of eigen praktijk, zowel deeltijds (naast je huidige beroep) of voltijds!

Indien de opleiding wordt gevolgd met het oog op een eigen praktijk is er de bijkomende verplichting dat er drie supervisie uren gevolgd worden (waarvan 1 gratis, 2 te betalen: € 60)

Deze opleiding wordt door de ABP-BVP vzw (www.abp-bvp.be) geaccrediteerd (een kwaliteitslabel) en geeft je 25 CPD's (Continuous Professional Development) en 3 supervisie punten, in samenwerking met de A.I.H.P vzw (www.aihp.be). 

Hieronder vind je de inhoud van de verschillende modules, je bent steeds vrij om bijkomende informatie te vragen op het nr. 0475/807 652 of via het contactformulier.

Een vrijblijvend inhoudelijk gesprek in het praktijkhuis is ook steeds mogelijk, gelieve daarvoor wel een afspraak te maken.

 

startdag voorjaar 2017: 25 maart 2017 (VOLZET) - einde opleiding december 2017

startdag najaar 2017: 28 oktober 2017 (VOLZET) - einde opleiding juni 2018

startdag voorjaar 2018: 17 maart 2018 (VOLZET) - einde opleiding december 2018

startdag najaar 2018: 20 oktober 2018 (VOLZET) - einde opleiding juni 2019

startdag voorjaar 2019: 16 maart 2019 (VOLZET) - einde opleiding december 2019

startdag najaar 2019: 19 oktober 2019 (nog 9 plaatsen vrij) - einde opleiding juni 2020

 

module 1 - groeien (1 dag)

De omstandigheden van het leven zijn zo veranderd waardoor "kunnen groeien" de essentie van het bestaan geworden is. Er is echter groeien en groeien... Je maakt daarom onderscheid tussen groeien en zich aanpassen telkens een nieuwe situatie aandringt. Groeien is niet iemand anders worden maar meer jezelf worden. Groeien is niet van een appelaar een perelaar maken. Groeien is een proces waardoor een kleine appelaar een grotere wordt. Groeien is enerzijds nieuwe vaardigheden verwerven, maar is ook overschakelen naar reeds bestaande (maar verdoken) aspecten van de persoonlijkheid. We gaan op zoek naar eigen groeivoorbeelden en maken een verlanglijst(je)... het is belangrijk eerst zelf te groeien alvorens we onze kinderen begeleiden in hun groeiproces.

TAAK 1: een groeiboek opstarten

module 2 - creatief communiceren (3 dagen)

We trachten sterktes zò te ontwikkelen dat zwaktes irrelevant worden. We gaan dus vertrekken van wat kinderen en jongeren kunnen, in plaats van te focussen op hun onvermogen (iets kunnen is niet hetzelfde als ergens mee ophouden).

Je ervaart wat het "creatief communiceren" inhoudt door zelf aan de slag te gaan en te voelen wat voor uitwerking het heeft. Je leert (in groep) zelf opdrachten ontwerpen om creatief te communiceren, in te zetten daar waar taal vaak ontbreekt.

Kortom, je leert creatief omgaan met woede - verdriet - angst - perfectionisme - psychosomatische klachten - pesten - weerbaarheid - ...

Daarnaast gaan we ook tekeningen leren begrijpen, van intuïtieve en vrije tekeningen tot complexe tekeningen. Ook de mens-, huis- en boomtekening (en varianten) worden uitvoerig besproken, verdiept en gevoeld. Tekenen is steeds een uitnodiging om dicht bij jezelf te komen, je binnenwereld te verkennen, stil te worden, te verwonderen, te focussen, ... Door te tekenen kan je ontladen, opladen, troosten, laten zien hoeveel boosheid evenals kracht er nog in je aanwezig zijn. 

Je ontdekt de kracht van tekentaal!

TAAK 2: een creatieve (groeps)opdracht

module 3 - van kwetsbaarheid naar kracht (2 dagen)

In je kracht komen (en blijven!) is een thema dat de meesten van ons vroeg of laat bezighoudt. Vooral als we tegen onze grenzen aanbotsen, erover gaan en moe achterblijven.

We vragen ons af waarom we altijd zus of zo reageren in die situatie, hoe we moeten omgaan met onze onzekerheid, twijfel of angst, waarom we denken wat we denken, voelen wat we voelen en doen wat we doen. Vaak lijkt er geen einde te komen aan de vragen die we onszelf stellen.  Vanuit zijn jarenlange ervaring in het samenwerking met mensen en groepen ontwikkelde Luc Jansen een aantal handige tools rond het thema “hoe kom en blijf ik in mijn kracht”, die je in je dagelijkse leven kan inzetten. Luc vertelt helder en gepassioneerd over dit thema aan de hand van een aantal praktische en herkenbare schema’s. Van hieruit ontstaat als vanzelf interactie. Hou je dus klaar voor boeiende en leerrijke gesprekken, van mens tot mens.

Welkom Luc Jansen (In Balans Vosselaar)

Ontdek de verborgen kwaliteiten en unieke talentencode van kinderen en jongeren. Leer hen hoe zij meer zelfvertrouwen, kracht en eigenliefde kunnen ervaren. 

Het is fantastisch hoe je een kind/jongeren weer in contact kunt laten komen met zijn of haar eigen kracht, gevoel en kwaliteiten zodat het zich weer op zijn of haar eigen unieke manier verder kan ontwikkelen.

module 4 - visualiseren (3 dagen)

Door met kinderen en jongeren te visualiseren -een techniek om de verbeelding te benutten- kom je in contact met informatie die opgeslagen ligt in het onderbewuste. Gedrag wordt voor een groot deel bepaald door die informatie. Het denken probeert daar grip op te krijgen maar ons denken hebben we niet in de hand. Denk maar aan al je goede voornemens die tot op heden nog niet zijn verwezenlijkt. Wil je echt iets veranderen dan zijn visualisatietechnieken zeer behulpzaam om gedrag te herprogrammeren.

We leren het denken tot rust brengen en de hersenfrequentie naar het thèta niveau waar je toegang krijgt tot de info die in het onderbewuste ligt opgeslagen. We leren opruimen en nieuwe programmeringen aanbrengen.

Naar jongere kinderen toe leren we het visualiseren creatief om te zetten en op zoek te gaan naar affirmaties: Ik kan, Ik ben, Ik heb... (talenten), anderzijds leren we kinderen en jongeren hun verbeeldingskracht gebruiken a.h.v. powerverhalen, imaginaties en meditaties.

We leren nieuwe technieken en materialen kennen zoals de duplo - methodiek en de psychodrama poppen.

TAAK 3: een powerverhaal schrijven

module 5 - EFT = Emotional Freedom Technique (1 dag)

EFT is een eenvoudige techniek, gebaseerd op de aloude Chinese Geneeskunde, die zich richt op het energiesysteem en gaat ervan uit dat wanneer het energiesysteem geblokkeerd wordt, dit emotionele en fysieke problemen tot gevolg kan hebben. EFT is een afgeleide van de Chinese acupunctuur, maar zonder naalden. Bij EFT wordt zachtjes met de vingers geklopt op belangrijke acupressuurpunten (karateslagpunt en meridiaanpunten). Het is een heel eenvoudig aan te leren en toe te passen methode, die ontstaan is in 1995. 

De techniek is zo eenvoudig dat je hem snel eigen kunt maken. EFT werkt bevrijdend en vermindert stress, is zowel in groep (voor een belangrijke toets, spreekbeurt, ...) als individueel (verdriet, boosheid, paniek, ...) toe te passen.

We gaan deze methode eigen maken en we maken een EFT - beest.

Meebrengen: een knuffel met lange armen, naald en draad, 10 kleine knoopjes 

enkele reacties van deelnemers

Ik vind dit een hele boeiende opleiding. Een 'must' voor iederereen die met kinderen bezig is of wil zijn. De opleiding wordt op een enthousiaste manier gebracht en het laat je kriebelen om er zelf mee aan de slag te gaan. De groep wordt beperkt tot 8 à 9 mensen wat ervoor zorgt dat je snel vertrouwd geraakt met elkaar, wat de opleiding/oefeningen ten goede komt. Je voelt je direct thuis. Een echte aanrader !

Kristl Caels

Lieve neemt ons op een enthousiaste, dynamische, open en fijne manier mee in de wereld van emoties en communicatie met kinderen. Er is veel ruimte om in een aangename en vertrouwde sfeer ervaringen met de 'intieme' groep te delen, samen te leren en te groeien. De opleiding tot kindercoach is voor mij... informatie gretig opslaan, verwondering voor al die nieuwe kennis, inspiratie om zelf aan de slag te gaan, genieten! Het lezen van kindertekeningen laat me niet meer los! Voor mij mag dit langer dan 10 sessies duren Lieve!

Anke Stevens 

Onderstaande praktijken zijn van gemotiveerde, fantastische kindercoaches die de opleiding volgden: 

www.happines.be (Ines Geudens - Putte)

www.happy-me.be (Kristl Caels - Burcht)

www.studiozohelder.be (Hanne Braspenning - Vlimmeren)

www.praktijknest.be  (Maria Meyvis - Wommelgem) 

www.hetkleurenhuis.be (Kristel Tobback - Tielt-Winge) 

www.kanjers.be (Dorien Beyens - Ravels)

www.buitengewooncoaching.be (Inez Boextaens - Putte)